מסלול מספר 15 – חוות חפציבה חדרה

התחלה וסיום: חוות חפציבה חדרה. הגעה: מצמת נחל חדרה נוסעים בכביש 4 לכיוון חדרה ולאחר נסיעה של כ-1200 מטר מגיעים לצמת שכונת חפציבה, בו פונים מערבה. קצת לפני בנייני השכונה ישנו מסעף ובו שלט המפנה את הבאים למרכז ההדרכה של חברת החשמל ולמרכז המבקרים שלה. פונים צפונה עד שמגיעים לשער הכניסה.

רושמים ב-WAZE: חוות חפציבה חדרה.

אורך המסלול: 4400 מטר.

אופי השטח: ברובו מישורי.

תיאור המסלול: חוות חפציבה נרכשה על ידי חברת החשמל שהקימה במקום את מרכז ההדרכה שלה ופועלת לשימור מורשת ההתיישבות על ידי שחזור החווה. המקום פתוח לציבור באופן חופשי. ניתן להיכנס עם כלי הרכב ולהחנותם במגרשי החנייה. המסלול מתחיל בשער הכניסה לחווה משם פונים מזרחה על הדרך המוצלת ומשיקה לגדר הדרומית של החווה. לאחר הליכה של כ-250 מטר פונים שמאלה עם הדרך והולכים איתה כ-600 מטר עד ערוץ נחל חדרה (1) ופונים מערבה (שמאלה). באזור זה ניתן לראות מבנים משוחזרים מתקופת העלייה הראשונה. לאורך הנחל יש שדרת עצי איקליפטוס המשמשת מקום לינה לאלפי קורמורנים בתקופת החורף והמקום מושך מבקרים המבקשים לצפות בהם, בעיקר בשעות הערב. כ-700 מטר לאחר הפנייה מערבה מגיעים לשער ברזל (2) ממנו יוצאים מהחווה לכיוון פארק נחל חדרה. יוצאים מהשער, עוברים מתחת לגשר כביש מספר 2 ומייד עולים על הנתיב של שביל ישראל עימו ממשיכים רק כמה מאות מטרים. במקום בו פונה השביל דרומה אנו ממשיכים מערבה למתקני פארק נחל חדרה עד שמגיעים למשטח דשא גדול. מכאן יורדים לערוץ הנחל ומוצאים במקום מזרקת מי ים (3) שהוקמה על ידי חברת החשמל. מזרקה זו נמצאת על טיילת יפה הנושקת לשפת הנחל ואנו חוזרים איתה בצמוד לשפת הנחל. כאשר חוזרים לשער הברזל עוברים אותו ומייד פונים דרומה (ימינה) ועולים בשביל לגבעה (4). מהגבעה חוזרים לנקודת היציאה תוך הליכה בשביל המשיק לגדר המערבית ומשם בשביל המשיק לגדר הדרומית.

לתשומת הלב:

1. במקום נמצא מרכז מבקרים מעניין על תקופת ראשית המאה העשרים במקום.

2. כאשר נכנסים למקום נא לוודא שהשומר יודע על ההליכה ושעת הסיום המשוערת.

3. המסלול עובר בשטח פרטי של חברת החשמל ואינו משולט.

נא ללכת לפי ההסבר המצורף.