מסלול מספר 18 – הטיית תנינים

התחלה וסיום: 'הטית תנינים' בין אביאל ועמיקם.

הגעה: מצמת עדה נוסעים מזרחה כשלושה קילומטר עד מסעף הנמצא לפני הישוב גבעת עדה ופונים בו צפונה (שמאלה) לכיוון עמיקם. מהמסעף ממשיכים עם הכביש למושב עמיקם קרוב לחמישה קילומטר. בדרך עוברים ליד משתלה ואחריה מגיעים לצמת הכניסה לאביאל (הכניסה השלישית במספר) וכקילומטר וחצי אחריו יש דרך היורדת מהכביש צפונה ובצידה מבנה קטן על סכר נחל תנינים. יורדים מהכביש ומחנים.

רושמים ב-WAZE: מי קדם (נקודת הירידה מהכביש היא כ-1 קילומטר לפני מי קדם).

אורך המסלול: 5800 מטר.

אופי השטח: מעורב, לרוב מישורי.

גובה אנכי: מנקודת המוצא לנקודה הגבוהה ביותר – 45 מטר.

תיאור המסלול: הטיית תנינים תופסת את מי נחל התנינים ומטה אותם לתעלת מים מבטון ומובילה אותם למאגרי השיקוע של נחלי מנשה. אנו מתחילים בגשר העובר מעל לנחל התנינים והולכים בשביל המקביל לתעלת המים המלאכותית (1). תעלת ההטיה נבנתה למרגלות הגבעה בשמורת יער אלונה ובמקביל לנקבת מים עתיקה שנבנתה (הפירים של אביאל) על ידי מהנדסים רומיים לפני למעלה מאלפיים שנה. נקבת המים העתיקה נחצבה בעומק הגבעה והיא אחד מפלאי ההנדסה העתיקים בישראל. הולכים בשביל המקביל לתעלה קרוב לשני קילומטר לכיוון צפון-מערב עד שמגיעים לצמת שבילים (2) ובה נפנה צפונה (ימינה). יחד עם הסימון של השביל שלנו (חץ צהוב) נראה סימון של שביל בצבע אדום לבן איתו אנו הולכים, בין כרמים, כקילומטר וחצי. בשלב מסוים פונה המסלול האדום-לבן צפונה (שמאלה) ואנו נוטשים אותו וממשיכים ישר (3). כמחצית הקילומטר לאחר שנטשנו את השביל האדום לבן, אנו מגיעים לצמת שבילים בו פונים ימינה וחוזרים לנקודת היציאה.

לתשומת הלב:

הגישה לפירים ליד הטיית תנינים חסומה. כדי להתרשם ממפעל מיוחד זה כדאי לפנות לאתר 'מי קדם', שם ניתן ללכת בתוך הנקבה.