מסלול מספר 16 – תל זומרה

התחלה וסיום: תחנות הדלק אלון ופז על כביש 65 בין צומת חדרה מזרח ונחל חדרה.

הגעה מצומת חדרה מזרח: על כביש 65 נוסעים צפון מערב וכמחצית הקילומטר לאחר מכן יש ירידה לפארק 'שביל התפוזים'. יורדים ומקיפים את האתר, עוברים מתחת לגשר הכביש ומגיעים לתחנות הדלק.

רושמים ב-WAZE: דור אלון עוקף חדרה.

אורך המסלול: 5800 מטר.

אופי השטח: מעורב, ברובו מישורי.

תיאור המסלול: מתחנת דלק אלון יוצאת דרך דרומה במקביל לכביש 65, איתה הולכים כ-300 מטר עד דרך כורכר רחבת ידיים, בה פונים לכיוון חדרה (ימינה) וממשיכים עוד כ-300 מטר. מגיעים למעביר המים ומייד אחריו פונים צפון-מערב (ימינה) והולכים בדרך כורכר רחבה קרוב לקילומטר אחד עד מפגש מסילת הברזל (1). חוצים את המסילה וממשיכים בדרך כ-500 מטר ומגיעים למאגר מים מצפון לדרך. מכאן עולה הדרך לגבעה כשמצידה הדרומי 'תל זומרה' (2) ומצידה השני פרדס. 300 מטר מצפון-מערב למאגר המים מגיעים לצומת שבילים בו פונים צפונה (ימינה) והולכים עד הפנייה הבאה במרחק של כחצי קילומטר, כאשר ממזרח לדרך ניתן לראות מחצבת כורכר ישנה. במרחק קצר, לאחר מחסן חקלאי קטן הנמצא ממזרח לדרך, מגיעים לצמת השבילים בו פונים מזרחה (ימינה) והולכים קרוב לחצי קילומטר עד שמגיעים לצינור מים עילי. באזור זה נמצא בחודשים פברואר מרץ את פרח אירוס הארגמן שזה גבול תפוצתו הצפוני. כאן פונים דרומה (ימינה) והולכים במקביל לצינור כ-600 מטר עד שמגיעים למאגר המים וממנו חוזרים באותה הדרך לנקודת המוצא.